Konkurs matematycznej poezji "Figury na płaszczyźnie"
Uczniowie klas 5 na zakończenie działu Figury na płaszczyźnie wzięli udział w klasowym konkursie matematycznej poezji. Ich zadaniem było napisanie bajki lub wiersza o wylosowanym pojęciu geometrycznym. Niżej prezentujemy wybrane prace uczniów klasy 5b.
Przekątna
Tata w sklepie TV chwali:
Chyba ma z 60 cali.
Co to znaczy mama pyta?
Tata się za głowę chwyta.
Tak się skarbie ekran mierzy,
od przekątnej to zależy.
A przekątna moi mili
Ekran na połowę dzieli.
Gdy połączysz najdalsze kąty
Wyjdą dwa równe trójkąty.
A najdłuższy bok każdego
To miara ekranu Twego.
Wierszyk o Prostej
Bez początku i bez końca, do Księżyca i do Słońca, szybko pędzi linia prosta.
Skąd startuję? Dokąd bieży? Żaden punkt, co na niej leży, odpowiedzieć nie potrafi…
Gdy postawisz na niej punkt, jesteś pewien, to jest fakt, że ją dzielisz na połowę, na poważnie, to nie żart!
Prostokącik
Kącik u mnie każdy prosty, mam dwa boczki, więcej mierzą.
Mam przekątne, wzory proste, a plus b równa się obwód.
Bok i boczki pomierzone, tyle co pole wymierzone.
Jestem sobie piękny i wspaniały w geometrii jestem wspaniały.
Wiersz o punkcie geometrycznym
Jestem sobie mały punkt.
A czym jest punkt?
Częścią całości, małym składnikiem,
Jednostką najmniejszą?
On buduje różne figury i wzory
A nawet tworzy całe ich zbiory.
O punkcie rozpraw pisano już wiele - tak mi się zdaje?
Że geometrii to jest zadanie.
To taki dział w matematyce
O określonej specyfice.
Kąty, trójkąty, kwadraty, trapezy i koła.
To cała geometryczna szkoła.
Lecz pamiętajcie drogie dzieci, że do ich budowy
Potrzeba punktów i problem z głowy.
Pan Prostokąt
Pewien Pan Prostokąt, który mieszkał w mieście Geometria, ciągłe sprzeczki prowadził. Uważał, że jest najbardziej doskonały i perfekcyjny a innych mieszkańców obrażał. Do koła powiedział, że jest zbyt okrągłe i takie pulchne. O małym punkcie mówił, że jest tylko kropką na kartce papieru, a kąt uważał za niestabilny, bo ciągle miary zmienia. Romb dla Pana Prostokątna był tylko "kopniętym" kwadratem, a prosta - zwykłą kreską. Jednak pewnego dnia na lekcji geometrii w klasie V uczniowie otrzymali zadanie narysowania prostokąta. I wtedy do Pana Prostokąta dotarło, że nie zaistniałby, gdyby nie dwie pary równoległych prostych i kąty proste. Dzięki tej lekcji Prostokąt zrozumiał, że niezależnie czy jest się zwykłym punktem, okrągłym kołem, kątem ostrym, kwadratem czy prostokątem, każdy jest bardzo ważny w mieście o nazwie Geometria.